Chapter 8

Queer Profits: Homosexual Scandal and the Origins of Legal Reform in Britain

By Justin Bengry

On 25 May 1952, Sunday Pictorial readers awoke to dire warnings of ‘male degenerates’ infesting not only London’s West End but even provincial centres throughout the country. So many ‘normal people’ had already been infected by this menace that it ceased to be simply a medical issue associated with a ‘glandular disorder’. It was now a danger so potent that it threatened the very fabric of the British state. Before the war there had apparently been over one million known homosexuals, readers were alerted, but ‘both numbers and percentage have grown steeply since then’. Who was to blame, asked the final installment in the series? Parents themselves, it declared, were too often ‘responsible for their children growing up to be perverted’.

Queer history scholars have rightfully emphasised the harm caused by press vitriol, like that of the Pictorial’s ‘Evil Men’ series. Looking to such coverage, Jeffrey Weeks has characterised the 1950s and 1960s press in particular as ‘magnifiers of deviance’ - objectifying and dehumanizing homosexuals.
  Similarly, Patrick Higgins describes the popular press as ‘one of the most ruthless antagonists to male homosexuality’.
 Historian Matt Houlbrook attributes escalating concern with homosexuality in the press to social and cultural instability. The ‘queer’, he argues, was imagined to be ‘a predatory and lustful danger’ who ‘embodied a wider postwar crisis of Britishness’.
 Such interpretations tend to characterise the press only as another key partner in the containment and vilification of homosexuality, but I argue here that the press treatment of queer men was more complicated and fraught. Revisiting the most infamous cases of the early 1950s affords the best opportunity to explore what motivated press coverage of queer scandal as well as to identify its political influence. So, whilst it is important to recognise a history of intolerance in the press, and also to understand the social pressures that fueled it, materialism and capitalist motivations are a key yet underanalysed factor in this sensational press coverage.

Historians, sociologists and business scholars have all considered the intersection of homosexuality and capitalism. As early as 1980, Jeffrey Weeks asked why capitalism and sexuality were ‘so inextricably linked’. Rather than the model of capitalist repression promulgated by radical sexual movements, he advocated instead that capitalism created certain sexual types at particular historical moments.
 John D’Emilio also looked toward capitalism for the origins of the modern homosexual. Free labour markets, he argued, separated procreation from household economies and created a space for individuals who desired members of their own sex.
 Later, social and cultural histories of nineteenth- and twentieth-century homosexuality identified pubs and clubs, pornography and prostitution as areas where homosexuality and commerce intersected, demonstrating a continued relationship between queer lives and capitalist forces.
 More recent work has tended to focus on the ‘discovery’ of a queer market segment, newly available to advertisers and marketers with the collapse of many legal restrictions on homosexuals.
 While this phenomenon has opened up marketing and advertising opportunities directed at queer consumers,
 it has also highlighted the divisive and fragmentary effects of consumer capitalism on sexual minorities.
 Unlike previous work that seeks to understand capitalism’s direct effects on queer communities, I seek to complicate the relationship between homosexuality and consumer forces by identifying how material motivations also have political and social consequences.
Newspapers are consumer goods, their producers seeking methods to increase circulation and revenue. For some, relaying the scandal and titillation at the intersection of sexual aberration and criminal offence promised significant returns. Audiences followed the Sunday papers for this kind of respectable pornography, which provided lurid details of sexual abnormality decontaminated for their consumption through the inclusion of details of legal process and punishment. Press commodification of queer scandal grew so lucrative, in fact, that it contributed to the creation of homosexuality as a public issue attracting government concern and ultimately requiring state intervention. Criminalised in Britain until 1967, male homosexual acts entered public discourse in the early 1950s as never before. But the government was not solely interested in homosexual legal reform. Its initial interest was in commercial exploitation. Paradoxically, then, the profit motivations of the scandal press that both vilified but also publicised homosexual desire must be considered part of the history of legal reform in Britain that led to the decriminalisation of homosexuality. 

The Scandal of Homosexuality

In the decade leading up to the Pictorial’s ‘Evil Men’ exposé, both heterosexuality and homosexuality were entering the public consciousness at levels unimagined a generation earlier. During the Second World War, for example, concern over venereal disease made sex a point of public discussion. Particularly after the arrival of US troops in Britain in 1942, both the BBC and newspapers joined government campaigns to educate Britons about syphilis.
 And with the publication of Alfred Kinsey’s Sexual Behavior in the Human Male (1948), the public was further exposed to mainstream discussion of (homo)sexuality. Kinsey’s report was covered widely in British newspapers, spurring a ‘torrent of discussion over the next decade’ that would have continuing effects on public opinion.
 The Sunday Pictorial itself in fact spearheaded the public exploration of British sexuality in the press at this time. For five weeks in the summer of 1949, its series ‘The Private Life of John Bull’ captivated readers with findings from Mass-Observation’s so-called ‘Little Kinsey’ survey of British attitudes toward sex.
 Sexuality also played a significant role in postwar reconstruction. Sexual delinquency, youth sexuality (particularly female), prostitution and homosexuality were all features of medical, legal and press concerns for reconstructing gender relations, national identity and a modern state following the ravages of war.
 New protocols were emerging for the public discussion of sexuality, which contributed to the popular press’s own move toward more open but also scandalous coverage of homosexuality.

Douglas Warth’s sensational three-part exposé of the ‘homosexual problem’ in the Sunday Pictorial scandalised readers. But it also accelerated public discussions of homosexuality in the early 1950s that would ultimately promote the movement for legal reform. Sunday counterpart to the Daily Mirror, the Pictorial’s decision to run the controversial series was hardly surprising. The paper had been revamped in the late 1930s by Hugh Cudlipp, then its editor, to be more populist, sensational, and to appeal to a broader audience through ‘earnest crusading and sense of social purpose’.
 Cudlipp knew that the striking use of pictures and strong opinions on timely issues would fatten circulation figures. In the 1930s this included anti-appeasement pieces criticizing Prime Minister Chamberlain’s foreign policy. In the 1950s, the Pictorial turned its attention to what Cudlipp called the last taboo: homosexuality.
 

According to Higgins, it was Cudlipp, editorial director by 1952, who was responsible for the series.
 ‘Evil Men’ ostensibly sought to draw attention to the ‘conspiracy of silence’ around homosexuality in post-war Britain. Cudlipp described the series as the first attempt to strip away the ‘careful euphemistic language in which it had always been concealed’.
 But this was more than a little disingenuous, and the Pictorial’s coverage was not primarily about casting out into the open crimes and criminals that threatened the state. As Cudlipp already knew, sensational stories sold papers. By promising to detail the sins of Britain’s homosexuals, these stories could help expand circulation and advertising revenues at a key competitive moment. By 1952, the Sunday Pictorial was, according to Cudlipp’s own memoirs, in a neck-to-neck race with The People for second place in the Sunday newspaper circulation stakes

The News of the World surpassed both by the late 1940s and early 1950s, claiming the world’s highest newspaper circulation figure. By the 1950s, under the editorship of Reg Cudlipp (brother of the Sunday Pictorial’s Hugh Cudlipp), the paper’s circulation exceeded eight million, with an estimated readership of 24 million.
 By comparison, the Sunday Pictorial’s and The People’s circulations, though growing, remained under six million, while the respectable Sunday Times’s circulation remained below one million.
  Until the 1950s the News of the World focused coverage exclusively on trials and punishment, using these as an alibi to report vice, name names and ensure that press coverage of homosexuality never completely disappeared. In 1953 alone the paper covered more than one hundred trials for homosexual offences. This was a banner year, but the paper had regularly covered these offences each week for decades, even though words like ‘homosexual’ and ‘homosexuality’ rarely appeared in print.
 Instead, it used a particular lexicon to identify the stories as homosexual. There were, for example, ‘grave’ or ‘serious’ offences; ‘youths’ or ‘soldiers’ were often implicated.
 

With a flurry of high-profile queer trials, 1953 saw a growth in column inches as the lucrative potential of the subject became clearer.
 Homosexual scandals and trials earned front-page headlines and extensive coverage over weeks and even months with promises of ever more lurid details.
 Trial evidence, character backgrounds and social consequences all appeared in lengthy detail, promoting greater circulation and revenues, and increasing public awareness of the subject of homosexuality and its treatment by the judiciary. Already in January, for example, the News of the World latched on to the case of Labour MP William Field, charged with ‘persistently importuning men for an immoral purpose’.
 Police arrested Field following observation over two nights at lavatories in Piccadilly Circus and Leicester Square. Significantly, after its initial coverage, the News of the World continued to follow Field’s case for the remainder of the year, devoting extensive three-column articles to it for the next two weeks. It remained a feature story throughout January as the paper relayed details of Field’s trial, alleged movements and conviction on one of two charges. Ultimately, coverage only ceased with the dismissal of Field’s appeal and his resignation from the Commons in October.
 But by then the papers had found opportunities to pursue queer stories beyond their wildest expectations. 

The conviction of author Rupert Croft-Cooke on 10 October 1953 for gross indecency committed with two sailors was only the first prominent case to appear in the press that month. Found guilty on three charges, Croft-Cooke was sentenced to nine months imprisonment.
 Just eleven days later, the arrest of recently knighted Shakespearean actor Sir John Gielgud would throw into further relief the ‘problem’ of homosexuality in the early 1950s. Pleading guilty and fined £10 for ‘persistently importuning male persons for immoral purposes’ at a Chelsea public lavatory, Gielgud’s case sparked a frenzy in the papers – the case appeared in every national and many local publications.
 With Gielgud, coverage moved from the Sunday scandal papers to even the respected national and daily papers. The Daily Mail gave the case front-page coverage, asking whether Gielgud would still appear at the opening of A Day by the Sea the following Monday in Liverpool.
 The Daily Express emphasised his prominence, noting the 267 lines attributed to his career in the ‘Who’s Who of the Theatre’.
 Both recognised the import of the case, and how this scandal might be transformed into increased circulation and revenues.

Easily the greatest scandal of the year, indeed of the decade, however, was that of Lord Montagu. It began even before Gielgud’s arrest, and continued through two trials across 1953 and 1954. Splashed across virtually every paper in the country, the scandal involved a dizzying cast of characters that expanded to include Lord Montagu of Beaulieu, his cousin, Michael Pitt-Rivers, film director Kenneth Hume, Daily Mail diplomatic correspondent Peter Wildeblood, two Royal Air Force men and a pair of boy scouts. Press interference and financial incentives characterised the case from its beginning. After Montagu had decamped to America and then Paris as charges were made, Sunday Pictorial correspondent Audrey Whiting found his hideout off the Champs-Élysées. Despite the conflict of interest, she protected Montagu and delayed reports until he could return to England. In exchange, he agreed to return on a Saturday, thereby giving the Pictorial a Sunday scoop over competitors.
 Whiting and her editors clearly recognised the cultural resonance and commercial potential of homosexual scandal as well as the competitive advantage of breaking the story first.

Returning to England via London Airport, Montagu was arrested, charged and delivered to Lymington Magistrates’ Court in Hampshire, where he was committed along with Kenneth Hume to trial at Winchester Assizes.At the first trial in December 1953, Montagu and Hume stood accused of the indecent assault of two boy scouts following an incident that August Bank Holiday at a beach hut on Montagu’s estate. Montagu was further charged with what the News Chronicle only described as ‘an unnatural offence’ against one of the boys. As the privilege of the peerage to be tried by the House of Lords had only been abolished in 1948, Montagu was reportedly the first peer to stand trial for a felony before judge and jury.
 Press coverage was extensive, and left little to the imagination. On 15 November, the News of the World gave the trial front-page prominence, graphically detailing the evidence given by the boy scouts. A second page described medical examinations of one boy, which concluded that while conditions ‘were consistent with the nature of the allegation, they were not specifically so’.
 Naming the offence ‘serious’ and ‘indecent’, and appending details of medical examination, the News of the World left little doubt as to the exact nature of the alleged crime. Reports of conflicting statements that discredited the boy and testimony from a ‘forensic expert’ filled newspapers through mid December. In the end, conflicting evidence was insufficient to secure Montagu’s conviction, and he was found innocent of the primary charge, the second lesser charge being held over till the next assizes.
 By this time, however, it was not just the Sunday scandal papers that recognized the notoriety and value of the case.  Even national dailies like the Daily Mail and the Daily Mirror followed the trial extensively with sensational cover features to sustain interest, and promote circulation.

After Christmas, Lord Montagu recalls in his memoirs being confident of acquittal for the outstanding charge.
 But he soon came into the public eye even more spectacularly than before. Taken from his bed at eight a.m. on the morning of 9 January 1954, Montagu, along with his cousin Michael Pitt-Rivers and friend Peter Wildeblood, was served with an arrest warrant for offences with two RAF airmen. The charges were for offences alleged to have occurred a full year before those he was tried for just a few weeks earlier. After another trial alleging a ‘decadent’ dinner in Wildeblood’s London flat, dancing and ‘some sort of orgy’ at the now infamous Beaulieu estate beach hut and further offences at Pitt-Rivers’s estate in Dorset, each man was found guilty on virtually every charge. Wildeblood and Pitt-Rivers, found guilty of felonies, each received 18 months in prison, while Montagu, found guilty of a misdemeanor, was sentenced to 12 months. In one more effort to draw the consuming public to its pages, the Daily Mail’s 25 March cover duly announced the guilty verdict in an enormous capitalised headline.

Both Lord Montagu and Peter Wildeblood have written about the press’s involvement and interest in their case. Montagu’s writings illuminate the lengths and expense to which the Sunday Pictorial went to secure its scoop of his initial arrest and trial. Peter Wildeblood, Montagu’s co-defendant in the second trial, had been diplomatic correspondent for the Daily Mail and was familiar with the priorities on Fleet Street, which were guided by men he termed ‘cold-eyed…businessmen who peddled tragedy, sensation and heartbreak as casually as though they were cartloads of cabbages or bags of cement’.
 As an insider, as well as both  ‘hunter’ and ‘hunted’, he had sympathy for reporters. It was the proprietors and editors, Wildeblood contended, who peddled the lucrative combination of sensation and scandal even ‘while protesting that they are shocked by what they have to print’.

As Wildeblood recognized, publications also relied on articles that denounced scandal itself to further promote their own coverage while condemning competitors. Even before the cases of Gielgud and Montagu broke in October 1953, press commentators were already decrying the commercial exploitation of sex, queer scandal and press sensationalism. Denunciation of competitors’ strategic and calculated exploitation of homosexuality was itself often little more than an excuse to further profit from the titillation of sex. This parallel dialogue explicitly identifies and describes editors’ awareness of the lucrative potential of sex and queer scandal. In August 1953, the Sunday Express’s John Gordon bemoaned the ‘brothel journalism’ found in Britain’s Sunday press.
 Described by historian Jeffrey Weeks as one of the paper’s ‘men of all prejudice’ for his hostility to homosexuality, Gordon’s rage extended to almost any discussion of sex.
 Gordon condemned competitors for their ‘skillful handling of type, headlines, and layout’ to emphasise salacity, even as his own article headline, ‘Our Sex-Sodden Newspapers’, was itself highlighted in large, capitalised and italicised text. He further railed against competitors who exploited the ‘powerful sales stimulant’ of sex, which the Express – he claimed – avoided. 

Gordon did not explicitly reference homosexuality in his diatribe against the ‘wallowing’ and ‘unrestrained glee’ that competitors found in their ‘cesspool of sex’, but the Daily Mirror was only too happy to bring homosexuality into the debate in its rejoinder against him.
 It dismissed accusations of sensationalism and exploitation of sex as ‘nonsense’ and ‘hypocrisy’. And in a cover feature, the paper indicted John Gordon for his own hypocrisy. It charged that after condemning competing papers, he went on just three months later ‘with the candour he condemned in others’ to rouse the nation against homosexuality. The Daily Mirror disputed the financial incentive behind homosexual features as ‘rubbish’, adding that the Pictorial’s ‘Evil Men’ series had actually threatened circulation figures. This position is hardly surprisingly considering the Mirror’s extensive coverage of the ongoing Montagu trial and other articles that kept sex in the public eye. Just five days earlier, in fact, the Mirror defended its coverage of homosexuality for ‘serious people’ who were ‘now waking up to demand action’ on the homosexual problem.
 Proclaiming to act in the public good, the Mirror sought further to distance itself from commercial considerations asking if authorities would now take action.

The News of the World also struck back in November 1953 against accusations of sensationalism. It dismissed Gordon’s ‘pious resolutions’, adding that ‘Only the searchlight of public opinion will reveal the extent of the evil in our midst’.
 But perhaps the spate of recent accusations of sensationalism and its economic incentives had come too close to the truth. Vehement protestations from The News of the World and others suggest just how important such sensationalist stories were to publications. But they also perpetuated a public dialogue on the volume and detail of press coverage of homosexuality,
 which continued to present homosexuality as an increasingly urgent public issue, one that was soon taken up by critics of and within the government.

The Sensational Origins of the Wolfenden Committee

By 1954 interest in homosexuality had grown further and Winston Churchill’s Conservative government was called to act on multiple fronts. Some critics wanted immediate legal reform; others sought stricter enforcement of prohibitions against homosexuality. There were also demands for a royal commission to investigate either the role of the press in publicizing homosexuality or the effectiveness of existing homosexual criminal law in addressing it. Churchill responded by convening the Wolfenden Committee (a departmental committee as opposed to a royal commission) to review the law and practice relating to homosexual offences and prostitution in August.
 According to the standard narrative, concern with the unequal application of the law and particularly its attack on prominent men was the catalyst that finally pushed the government to action. The origins of the committee extend back through the previous year, however, and actually cohere first around concerns with press exploitation of homosexual scandal described above. Even in mid 1953, before the most scandalous stories broke, concerns about extensive and sensationalist press coverage already converged with calls for an official inquiry. 

In June 1953, Dr Donald Soper, President of the Methodist Conference, was among the earliest calling for government action to address the exploitation of homosexual scandal by the press. He called for a royal commission into the ‘publicity and sensation’ that could exaggerate the ‘problem’ and scope of homosexuality.
 Sir David Maxwell-Fyfe, Churchill’s Home Secretary, felt much the same about dangers of press coverage. In a November speech to the Coningsby Club, a Conservative society for Oxford and Cambridge graduates, Maxwell-Fyfe spoke to the treatment and imprisonment of homosexual offenders. He also elaborated his concerns about press coverage of homosexual vice and crime, arguing that, ‘there can be little doubt that their extent depends in some measure on the degree of publicity which is given to them, whether this be by way of condonation or condemnation’.
 For the Home Secretary, any press attention to homosexuality, whether capitalizing on the scandal of high-profile trials and urban vice or advocating reasoned examination of the subject and legal reform, was equally dangerous. His twin concerns of press coverage and incarceration were already apparent.

The question of homosexual legal reform soon entered Parliament, and illustrates how concerns over lucrative press coverage and legal reform co-mingled. On 3 December 1953, MPs Sir Robert Boothby and Desmond Donnelly called on the Government to establish a royal commission to examine laws on sexual offences with particular regard to homosexuality.
 They wanted the law on homosexuality to be brought into line with prevailing medical opinion. By February 1954 Labor MP George Craddock, however, remained most concerned about the press. He demanded the Home Department call a commission, which would ‘inquire into the danger to public morale caused by wide publicity in the Press of gross and unnecessary details in cases of homosexuality…’.
 For observers like Craddock, the press’s interest in homosexuality went far beyond its traditional remit of investigation. It crossed the line to prurient exploitation. Responding to Craddock, Sir David Maxwell-Fyfe did not believe that a committee to examine ‘this one aspect of the problem’ would be justified. But it would remain, nonetheless, a feature of cabinet-level interest that combined concern with extensive press coverage of homosexual scandal with the issue of legal reform. 

The day before Craddock voiced his demands in the House, Maxwell-Fyfe had forwarded a secret memorandum to the Cabinet detailing his concerns on the law and the press. Citing ‘serious increases’ in offences, Maxwell-Fyfe disputed the position that existing law was ‘antiquated and out of harmony with modern knowledge and ideas’, concluding there was no case for altering the law.
 Maxwell-Fyfe instead believed that the focus should be upon improving the ‘facilities for the treatment of homosexuals sentenced by the courts’, in other words incarceration. Expanding medical or psychological treatment facilities were unnecessary, he believed, because ‘only a minority of homosexual offenders are likely to benefit by psychiatric treatment’, and that could be adequately provided in prisons.
 The Home Secretary had never been shy in publicizing his opinion that the best place for homosexual offenders was in prison. The previous month, in the Coningsby speech, he also highlighted these views, concluding that, ‘to put it at its lowest, even if imprisonment fails to secure any improvement in the homosexual’s character and behaviour, it serves to protect the public by the segregation of the offender’.
 For him, legal reform was undesirable because the important question was not the treatment of homosexual offenders as he implied, but rather the protection society from them. This concern to ‘protect’ regularly overlapped with the danger posed by press exploitation.

The Home Secretary also introduced the subject of an inquiry into homosexuality in the secret memorandum. Even as public opinion showed growing support for some form of inquiry, Maxwell-Fyfe was nonetheless anxious that a commission might ‘expose us to the danger of receiving embarrassing recommendations for altering the law’. But given the fact that the Home Secretary already advocated an inquiry into prostitution, he worried that Churchill’s Government could be open to criticism if it failed to address the question of homosexual offences as well. Significantly, Maxwell-Fyfe’s concluding justification for calling an inquiry was its ‘value in educating public opinion, which at present is ill-informed and apt to be misled by sensational articles in the press’. Once again, the volume and circulation of press accounts of homosexual scandal was a key feature in government debate and policy. 

When the Cabinet met eight days later to discuss Maxwell-Fyfe’s request, it was divided as to how to proceed. Churchill voiced concern that the ‘Tory Party won’t want to accept responsibility for making [the] law on homosexuality more lenient…’.
 Reaffirming the link between homosexual legal reform and the role of the scandal press, he asked if the press’s publicizing of homosexuality could somehow be limited. One possibility was a private member’s bill that could allow discussion but still distance the Government from the issue of homosexuality. If support was found for prohibiting the press from publishing the details of homosexual prosecutions, the Government could then proceed further with the bill. On the related question of an inquiry, R. A. (Rab) Butler, Chancellor of the Exchequer, wanted to avoid one altogether, instead increasing penalties to deal with London’s ‘public scandal’. Maxwell-Fyfe, however, felt an inquiry would strengthen his position – if not a royal commission, then a departmental committee. Churchill remained skeptical: ‘I wouldn’t touch the subject’, he declared. The Prime Minister ended the discussion asking his Cabinet to ‘Remember that we can’t expect to put the whole world right with a majority [in parliament] of 18’. 

It was unclear and contested, however, just what ‘right’ should mean. Most of the Cabinet was still primarily concerned with the exploitation of homosexual scandal by the papers. At the same time, other prominent publications like the Sunday Times and New Statesman had now parted from the pack by advocating progressive legal reform.
 The Home Secretary was against changing the law, but recognised a growing body of opinion that sought reform, including outright decriminalisation. When Maxwell-Fyfe appealed again to the Cabinet to form a royal commission to review the laws on prostitution and homosexuality, cabinet minutes indicate that several ministers remained reluctant. These included Churchill, fixated instead on the press, still preferring the tactic of a private member’s bill.
 While Maxwell-Fyfe believed that press reports might corrupt the innocent, provoke imitation crimes and even exaggerate their prevalence in the minds of the public, he nonetheless concluded that the danger of such legislation to the liberty of the press and proper functioning of the courts was too great.
 But the Cabinet remained divided between restricting press coverage of homosexuality and calling an inquiry into the law.

By this time, The Sunday Times was again highlighting the issue of homosexuality, publicly calling for an inquiry into legal reform. Just as Churchill was seeking to avoid coverage in the press of the details of homosexual offences and trials, The Sunday Times was citing them in support of legal reform in its lead editorial. Foreshadowing language that would later appear in the Wolfenden Report, it found the case very strong ‘for a reform of the law as to acts committed in private between adults’, concluding that ‘the case for authoritative inquiry into it is overwhelming’.
 Having begun with the lucrative interests of the scandal press in trial details, the issue of homosexual legal reform had now reached the highest levels of press interest and government concern.

When the Cabinet met again two weeks later, Maxwell-Fyfe reiterated objections against legislation to restrict the press. Harold Macmillan, Minister of Housing and Local Government, agreed: press restrictions might make the government appear to be diverting public attention away from scandal. He therefore supported the calling of a departmental committee. Churchill now concurred, and on 15 April 1954, the ‘Cabinet agreed that a Departmental Committee should be appointed to enquire into the law relating to prostitution and homosexual offences’.
 Harold Macmillan could not know that the committee, whose formation he had supported, would in fact propose a complete overhaul of British law on homosexuality, or that the 1957 release of its official report would coincide with the first year of his own premiership.  

Conclusion
The popular press’s invocation of the danger of homosexuality was only ever partially about safeguarding the public and containing or punishing the queer criminal, there were concrete financial incentives as well. At their most basic level, scandalous headlines and open vitriol attracted readers and maintained or increased circulation figures, and therefore potentially advertising revenues as well. Titillating and shocking coverage of homosexuality was an important component of an overall strategy to use scandalous headlines, sensational copy and hyperbole to stir up fear, anger and righteous indignation among consumers – and produce an appetite for more. But to conclude by demonstrating the reliance on queer scandal by many popular titles as calculated marketing and business strategy is only half the story. The effects of this commodification of homosexual scandal by the press extended, I have suggested, to the government. 

Home Secretary Sir David Maxwell-Fyfe famously believed that, ‘Homosexuals, in general, are exhibitionists and proselytisers, and a danger to others, especially the young’, and assured parliamentarians in 1953 that, ‘I shall give no countenance to the view that they should not be prevented from being such a danger’.
  For the Home Secretary, preventing this danger required a two-pronged approach that addressed incarceration, but also the damage the press might do by promoting homosexuality through coverage or dialogue on the subject. He was not alone in his concerns. The Cabinet took a keen interest in this coverage by the popular press, leading in part to its decision to convene the Wolfenden Committee.

A fuller understanding of the mid-century press and its treatment of homosexuality offers an opportunity to explore the cultural materialism of queer history. By commodifying homosexual vice and desire as a feature of scandal reportage, the press conjured it as a pressing public issue. Its lucrative potential drove interest for continued and ever more extensive coverage of homosexuality and the social decay it heralded, but also created a space for opposition and greater public dialogue on reform. It was thus, I suggest, more than just mass entertainment, and ultimately pushed Churchill’s Cabinet to seek out methods to contain the two problems: homosexual vice on the one hand, and its treatment in the press on the other. Only after exhausting options for limiting press treatment did the Government finally settle on an inquiry into the law. Press vitriol, its lucrative potential and concerns over its containment in the 1950s are thus paradoxically deeply intertwined with the story of homosexual legal reform. 
� Douglas Warth, ‘Evil Men’, Sunday Pictorial, 25 May 1952, 6 and 15. See also: 1 June 1952, 12; 8 June 1952, 12.


� Jeffrey Weeks, Coming Out: Homosexual Politics in Britain from the Nineteenth Century to the Present (London: Quartet Books, 1977), 162-3.


� Patrick Higgins, Heterosexual Dictatorship: Male Homosexuality in Postwar Britain (London: Fourth Estate, 1996), 267.


� Matt Houlbrook, Queer London: Perils and Pleasures in the Sexual Metropolis, 1918-1957 (Chicago: University of Chicago Press, 2005), 236-9.


� Jeffrey Weeks, "Capitalism and the Organization of Sex," in Homosexuality: Power and Politics, ed. Gay Left Collective, (London: Allison and Busby, 1980), 11-20.


� John, D’Emilio, "Capitalism and Gay Identity," in The Powers of Desire: The Politics of Sexuality, ed. by Ann Snitow, Christine Stansell and Sharon Thompson, (New York: Monthly Review Press, 1983), 100-13.


� For example see: George Chauncey, Gay New York: Gender, Urban Culture, and the Makings of the Gay Male World, 1890-1940 (New York: Basic Books, 1994); Matt Cook, London and the Culture of Homosexuality, 1885-1914, (Cambridge: Cambridge University Press, 2003); John D'Emilio, Sexual Politics, Sexual Communities: The Making of a Homosexual Minority in the United States 1940-1970 (Chicago: University of Chicago Press, 1983); Hugh David, On Queer Street: A Social History of British Homosexuality (London: Harper Collins, 1997); Matt Houlbrook, Queer London; Marc Stein, City of Sisterly and Brotherly Loves: Lesbian and Gay Philadelphia, 1945-1972 (Philadelphia: Temple University Press, 2004).


� See: Katherine Sender, Business, Not Politics: The Making of the Gay Market (New York: Columbia University Press, 2004); Daniel L. Wardlow, Gays, Lesbians, and Consumer Behavior: Theory, Practice, and Research Issues in Marketing (New York: Haworth, 1996).


� See:  M. V. Lee Badgett, Money, Myths, and Change: The Economic Lives of Lesbians and Gay Men (Chicago: University of Chicago Press, 2001); Steven Kates, Twenty Million New Customers! Understanding Gay Men's Consumer Behavior (New York: Haworth Press, 1998); Grant Lukenbill, Untold Millions: Secret Truths About Marketing to Gay and Lesbian Consumers (New York: Harrington Park Press, 1999).


� See: Alexandra Chasin, Selling Out: The Gay and Lesbian Movement Goes to Market (Basingstoke: Palgrave, 2000); Rosemary Hennessey, Profit and Pleasure: Sexual Identities in Late Capitalism (New York: Routledge, 2000).


� On the history of syphilis in Britain since the 1920s see Richard Davenport-Hines, Sex, Death and Punishment: Attitudes to Sex and Sexuality in Britain since the Renaissance (London: Fontana Press, 1991), 245-85.


� Weeks, Coming Out, 152-3. Kinsey’s Sexual Behaviour in the Human Female (1953) would be no less shocking.


� Sunday Pictorial, 1-31 July 1949. Adrian Bingham, “The ‘K-Bomb’: Social Surveys, the Popular Press, and British Sexual Culture in the 1940s and 1950s,” Journal of British Studies 50 no. 1 (January 2011): 156-79. 


� Gillian Swanson, Drunk with the Glitter: Space, Consumption and Sexual Instability in Modern Urban Culture (London: Routledge, 2007).


� Hugh Cudlipp, At Your Peril (London: Weidenfeld and Nicolson, 1962), 56.


� Anthony Howard, ‘Cudlipp, Hubert Kinsman [Hugh], Baron Cudlipp (1913–1998)’, Oxford Dictionary of National Biography, Oxford University Press, Sept 2004, online edn, <http://www.oxforddnb.com/view/article/69790>, accessed 30 January 2009.


� The series was part of the Sunday Pictorial’s regular treatment of inflammatory issues. See Higgins, Heterosexual Dictatorship, 288-93.


� Cudlipp, At Your Peril, 317. 


� From unpaginated graph of Sunday newspaper circulations 1947-61. Cudlipp, At Your Peril.


� Higgins, Heterosexual Dictatorship, 278. 


� Unpaginated graph in Hugh Cudlipp, At Your Peril.


� Higgins, Heterosexual Dictatorship, 275 and 281. 


� On the history of the News of the World, see Higgins, Heterosexual Dictatorship, 278-9.


� On homosexual trials that appeared primarily in 1953 and 1954 see Higgins, Heterosexual Dictatorship, 179-230.


� According to Jeffrey Weeks, it was this ‘shockability’ that interested the papers more than any real engagement with the issue of homosexuality. Weeks, Coming Out, 162.


� ‘M.P. Changes Plea to “Not Guilty”’, News of the World, 11 January 1953. On this and the Montagu case, see H. Montgomery Hyde, The Other Love: An Historical and Contemporary Survey of Homosexuality in Britain (London: Heinemann, 1970), 216-26.


� See ‘M.P.’s Appeal is Dismissed’, News of the World, 11 October 1953; ‘Labour M.P. to Resign’, News Chronicle, 14 October 1953.


� ‘Author Sentenced to Nine Months’, News of the World, 11 October 1953.


� For extensive discussion see Higgins, Heterosexual Dictatorship, 268-70.


� ‘Gielgud sees agent after £10 fine’, Daily Mail, 22 October 1953.


� ‘Sir John Gielgud stays on the stage’, Daily Express, 22 October 1953.


� Edward Montagu, Lord Montagu of Beaulieu, Wheels Within Wheels: An Unconventional Life (London: Weidenfeld and Nicolson, 2000), 100-2.


� George Glenton, ‘Judge questions boy in Montagu trial’, News Chronicle, 15 December 1953.


� ‘Lord Montagu: Court Cleared While Scouts Give Evidence’, News of the World, 15 November 1953.


� According to Jeffrey Weeks, subsequent charges against Montagu, Michael Pitt-Rivers and Peter Wildeblood, including conspiracy, were ‘carefully designed to jeopardize Montagu’s retrial’. Weeks, Coming Out, 161. But when the remaining charge came to trial, the prosecution offered no evidence against Montagu, and on the judge’s direction the jury returned a verdict of not guilty. ‘Montagu Charge Dropped’, News Chronicle, 7 April 1954.


� Montagu, Wheels Within Wheels, 105.


� Peter Woods, ‘guilty: montagu—12 months’, Daily Mirror, 25 March 1954.


� Peter Wildeblood, Against the Law (London: Weidenfeld and Nicolson, 1955), 31.


� Wildblood, Against the Law, 31.


� Though he focused on the press ‘orgy’ following the release of Kinsey’s Sexual Behavior in the Human Female (1953), Gordon was well known for his thoughts on homosexuality. John Gordon, ‘Our Sex-Sodden Newspapers’, Sunday Express, 23 August 1953.


� He shared this distinction with fellow Sunday Express writer James Douglas. Weeks, Coming Out, 160.


� ‘Sex, Crime and The Press’, Daily Mirror, 11 November 1953.


� ‘Now Will They Act?’, Daily Mirror, 6 November 1953.


� ‘An Evil in Our Midst’, News of the World, 1 November 1953. 


� The Archbishop of Canterbury also called on ‘responsible’ consumers to stop buying publications exploiting sex for profit. ‘Primate Hits Sex Press’, Daily Mail, 25 November 1953.


� See especially Weeks, Coming Out, 156-67; Grey, Quest for Justice, 19-33. Higgins, Heterosexual Dictatorship, 3-7 and 267ff., however, suggests the influence of the press in the government’s decision to pursue a commission.


� ‘Royal Commission Urged’, Guardian, 11 June 1953.


� Notes for the Secretary of State’s Speech at the Coningsby Club [hereafter Coningsby], 19 November 1953. The National Archives, London [hereafter TNA], HO 45/24955.


� Hansard Parliamentary Debates, 5th ser., vol. 521 (1953), cols. 1295-9. For coverage of this early call for a royal commission see Ronald Camp, ‘Fyfe: My Duty To Guard Youth’, Daily Mail, 4 December 1953; ‘Amazing Figures Show Growth of an Evil’, Daily Mirror, 4 December 1953.


� Hansard Parliamentary Debates, 5th ser., vol. 523 (1954), cols. 228-9.


� ‘Sexual Offences: Memorandum by the Secretary of State for the Home Department and Minister of Welsh Affairs’, C. (54) 60, 17 February 1954 [The memorandum was signed 16 February]. TNA, CAB 129/66.


� ‘Sexual Offences’, C. (54) 60, 17 February 1954. TNA, CAB 129/66.


� Coningsby, 19 November 1953. TNA, HO 45/24955.


� Cabinet Secretary’s Notebooks, C.C. 11 (54), 24 February 1954. TNA, CAB 195/11. Cabinet Minutes, C.C. (54) 11th Conclusions, 24 February 1954. TNA, CAB 128/27. All subsequent quotes from members of the Cabinet in this paragraph are taken from CAB 195/11, while further discussion and contextualization of the meeting by the Cabinet Secretary is offered in the minutes in CAB 128/27.


� ‘A Social Problem’, The Sunday Times, 1 November 1953. E. M. Forster, ‘A Magistrate’s Figures’, New Statesman, 31 October 1953. See also ‘Law and Hypocrisy’, The Sunday Times, 28 March 1954.


� Cabinet Minutes, C.C. (54) 20th Conclusions, 17 March 1954. TNA, CAB 128/27.


� ‘Restrictions on Reporting of Proceedings for Homosexual Offences: Memorandum by the Secretary of State for the Home Department and Minister for Welsh Affairs’, C. (54) 121, 1 April 1954 [signed 31 March 1954]. TNA, CAB 129/67.


� ‘Law and Hypocrisy’, The Sunday Times, 28 March 1954.


� Cabinet Secretary’s Notebooks, C. 29 (54), 15 April 1954. TNA, CAB 195/12; Cabinet Minutes, C.C. (54) 29th Conclusions, 15 April 1954. TNA, CAB 128/27.


� Hansard Parliamentary Debates, 5th ser., vol. 251 (1953), c. 1298. 





PAGE  
1

